Köpvillkor

1 BAKGRUND

1.1 Detta är allmänna villkor som gäller för dig som konsument

på www.polkuped.fi och www.polkuped.se

 

1.2 Polkuped behöver ej ersätta kunden ifall en produkt har sålt slut eller ifall det på sidan finns bilder som inte hunnit uppdateras. Polkuped har även rätt att ändra priser men med krav på att i såfall informera kunden.  Kunden bör vara medveten om att de bilder som finns på nätet är en beskrivning av produkter och att färgskiftningar kan finnas jämfört med hur produkten ser ut i handen. Polkuped har rätt att närsomhelst uppdatera sin hemsida. På grund av att Polkuped säljer på evenemang, mässor och även hemma på gården, kan ibland lagerstatusens exakta uppgifter vara felaktiga.

 

1.3 Polkupeds hemsida, marknadsföring och dataskydd följer de lagstiftningar som finns. Polkupeds hemsidesleverantör Starweb och betalningslösning Klarna följer även den lagstiftning som ska efterföljas.

 

2 AVTAL OCH BESTÄLLNINGAR

 

2.1 Som beställare av produkter från Polkuped, godkänner du dessa villkor. Dessa villkor finns länkade i kassan. 

 

2.2 Vid köp får kunden ett bekräftelsemail från Polkuped. Vi uppmanar dig att spara detta mail, eftersom beställningens uppgifter behövs vid en eventuell retur eller garantiförfrågan. Kunden har rätt att avbryta sin beställning, men bör då meddela Polkuped. Polkuped betalar tillbaka kostnaden till kunden, efter att kunden har kommunicerat om saken till Polkuped. 

 

3 KUNDUPPGIFTER

 

3.1 I beställningsskedet uppmanas kunde ge sina kunduppgifter. Uppgifterna hanteras enligt nuvarande lagstiftning om dataskydd.

 

 

4 PRISER, KOSTNADER OCH BETALNING

 

4.1 De priser som uppges på sidan uppges i euro och kronor. Du kan själv välja i vilken valuta priset visas i. Priserna innehåller moms. Priserna innehåller ej postavgifter ifall inget annat meddelas.

 

 

4.2 Kunden kan använda olika betalningssätt vid köp hos Polkuped. I första hand använder vi oss av betallösningen Klarna. Klarna erbjuder flera olika betalningsalternativ och Polkuped har ingenting att göra med betalningar via Klarna. Kunden kan även välja postförskott. Till en beställning med postförskott, tillkommer 5 euro, eftersom postens debiterar extra för sin tilläggstjänst. Du kan även som skola, organisation eller förening få faktura från oss. Då behöver du kommunicera med oss kring denna lösning.

 

5 RETURER OCH BYTEN

5.1 Om du vill returnera en produkt till Polkuped och produkten är helt felfri, betalar du som kund en returavgift på 12 euro. Du betalar redan i beställningskedet en avgift på 6 euro om beställningens slutsumma är under 100 euro och då du returnerar produkten debiteras du för 6 euro till. Om din beställning är över 100 euro, betalar vi tillbaka din returnerade produktens summa bortsett från 12 euro, som är den faktiska kostnaden för att sända produkten fram och tillbaka. Vi betalar tillbaka produktens kostnad så fort produkten har kommit tillbaka till oss och vi har kontrollerat att den är i ursprunligt skick.

5.2 Om du vill byta produkten till en annan storlek eller färg, betalar du 6 euro för att skicka tillbaka produkten. Vi bjuder dock på frakten till dig för den nya produkten.


5.3 Om du vill returnera en produkt - ta då först kontakt med oss för att fråga oss hur du går till väga. Vi ger dig då instruktioner om returen.


6 Leveranstid- och leveransätt

 

6.1 De produkter som finns i vårt lager levereras vanligen inom 1-3 vardagar från beställing i Finland och 3-5 vardagar från beställning i Sverige. Vi meddelar alltid ifall kundens beställning inte finns i lager och uppskattar leveranstiden därefter. Dock kan vi inte påverka leverantörers leveranstider, och speciellt under högsäsong har Puky svårigheter att leverera cyklar och kan inte alltid meddela exakt när följande leverans når oss. Vi gör uppskattningar, men vi förhåller oss till att leveranser ibland kan bli utdragna.

 

6.2 När paketet når kundens upphämtningsställe, bör kunden hämta sitt paket inom sju dagar. Kunden får både e-post-avisering samt sms-avisering. Dessutom sänds påminnelsemeddelanden ut. Ifall kunden inte upphämtar sitt paket inom avsatt tid, debiterar vi kunden 12 euro för de postkostnader som tur/retur-försändelsen har orsakat oss. Du bör ha identitetsbevis med dig när du hämtar din beställning.

6.3 Efter att vi har lämnat paketet till posten, är posten ansvariga för leverans. Om paketet dröjer, paketet sänds till fel utlämningsplats eller posten inte levererar paketet hem till dig enligt överenskommelse, är det smidigast för dig att använda chattfunktionen på postens egen hemsida. Du kan med hjälp av försändelsenumret du har fått i mailet av oss, fråga var ditt paket rör sig. Då paketen är överlämnade till posten från vår sida, kan vi inte veta varför förseningar eller andra problem uppstår.


7 AVBESTÄLLNINGSSKYDD OCH RETUR

7.1 Kunden har enligt konsumentskyddet 14 dagar tid på sig att returnera en eventuell produkt. Kunden bör inom dessa 14 dagar meddela att hen önskar returnera produkten.

7.2 Kunden kan ej returnera produkten ifall produkten har använts. 

7.3 Polkuped har rätt att begära en avgift för de kostnader postgången orsakar. Läs vilka dessa kostnader är, under punkt 5.


8 GARANTIER

På Polkuped finns olika garantier. Garantierna står ofta nämnda i produktens presentation. Ifall ingen garantitid står nämnd i produktbeskrivningen, gäller ett års garanti. Garantin omfattar produktionsfel - ej slitage eller felanvändning. För att få fem års ramgaranti på Puky, bör kunden själv registrera din cykel på Pukys hemsida.


9 FÖRÄNDRINGAR

Vi strävar alltid efter att hålla en uppdaterad webbsida, men vi reserverar oss för att fel kan förekomma på vår hemsida, då materialet och produkterna är i ständigt förnyelse. Vi tar gärna emot respons, då egna ögon lätt kan missa att uppdateringar bör göras då vi handhåller många produkter i vårt sortiment, men olika språk och valutor. 

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.